Karossen förstärks och buren börjar vara klar

För den som är lite mer intresserad hur säkerhetsburen konstrueras ligger en tråd i ett forum upp på Opel Sport Club
med mer ingående bilder och infromation   länk:     

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?p=410769#post410769

Såhär ser läget ut efter dagens etapp i verkstaden





Har gjort konstruktionen på stagen till fjädertornen så att jag även kan behålla original huvgångjärn.
Detta för att kunna besikta bilen på SBP och även för att jag  skall kunna åka Rally Grupp H med denna karossen  om jag skulle komma på den tanken i framtiden.
 


Har även beställt en ny mocca rallyratt, huvlås och litea ndra saker idag.
En ny motor jag köpt till rallybilen med viktad och balanserad bottendel kommer förhoppningsvis hem i veckan.

Kan möjligtvis bli så att den motorn monteras i den här rallycrosskärran bara för att om möjligt hinna köra sprint tävlingarna i höst om inte nya  2150 Motorn är klar.



Nya förstärkningplattor till bågen

Inkommen från verkstan för kvällen. Saker tar mer tid än man tror så är det bara.
Har i afton bara hunnit göra nya fäst/förstärkningsplattorna till huvudbågen och bulthålen till dessa.
renskarapat och gjort färdigt för att svetsas fast.

Det som syns på bilden är underst en förstärkningsplatta 3mm tjock mot karossen
Denna till huvudbågen skall vara minst 160cm2 i yta. Ovan på denna skall det sitta ytterligare en platta ( ej måttangiven ) som svetsas i huvudbågen.
Denna platta skall även vara bultad i förstärkningplattan i karossen med MINST 3st m8.


Efter att allt är bultat och fastsvetsat i huvudbågen och i karossen så är det även tillåtet att svetsa fast den övre plattan i den undre som extra förstärkning.


Har även kapat till förstärkningsplattorna till bakstärvorna

För dessa plattor gäller även 3mm tjocklek Men ytan behöver bara vara.120cm2. Även här gäller det att ha en mindre platta ovanpå som svetsas direkt i baksträvorna. Plattorna skall sedan bultas med 2st Imorgon skall dessa svetsas fast och fler stag skall passas in och monteras. Återkommer senare hur infästningspunkter till dessa skall konstrueras.

Såhär såg det ut när portarna stängds idag

Rallybilen

Som nämnt i tidgare inlägg så byggde vi en Grupp E / ekonomi rallybil i vintras.
Tänkte att det kan vara läge att lägga upp en bild på den kärran för allmän beskådning.





Setup på rallybilen är väl ungefär såhär:
GussBur
Sparco Evo stolar
SMP 3" 6punkts bälten
Bilstein Rallystötdämpare fram
Golf 2 Din rallyboutique fjädrar fram
Calibra turbo H&R Cup stötdämpare bak
Förstärkta originalfjädrar bak.
2,5" rostfritt SpeedTech avgas, med Finnkat SBF katalysator
Fjäderbens stag
Borttagen taklucka
Eftermonterad styrservo

Motorn har lämnats fullständigt orörd, fortfarande samma motor som satt i bilen när den köptes för 1000kr
enda vi gjort är att byta lambdasond på den.

Men nu i slutet av denna vecka kommer en ny motor hit till Ursviken, med balanserad och viktad underdel.

Påväg ner att hämta nya rallycross bilen så plockade vi även upp 6st silverstone grusdäck.
Så om allt går väl kör vi samma sprint tävlingar i slutet av augusti/september med rallybilen som rallycrossbilen.

Då får Ola sköta spakandet i rallyracern vilket för övrigt blir hans premiär bakomratten i tävlings sammanhang.





Lååång tid mellan uppdateringarna. Men nu är vi igång igen ;)

Simsalabim så blev Corsa B en Kadett GSi igen =)



Att det här projektet ens startar är en lång historia. kortfattat kan man säga att tanken var att bygga en Corsa B rallycrossbil efter att min förra rallycross GSi fick motorras och såldes.
Alla delar inköptes till corsan, Rejäla dämpare, bussningar,bur, plastbreddningskit till karossen. Samt en Grupp H / Grupp A Motor i delar.

 Meeen som alla vet så räcker inte tiden alltid till. Blev husförsäljning och flytt, köpte en verkstadsfastighet så blev flytt av verkstaden m.m så corsan blev ståendes.

Tävlingslusten blev dock alldeles för stor i höstas så vi byggde en rallybil istället, vilket var lite mindre omfattande. Köpte en kaross i sundsvall för 1000kr som var lite lagomt rostsvetsad
Tog dock en styv månads mekande all ledig tid, dag som natt. För mig och bröderna att göra den iordning, julaftons morgon täckte vi av den från lack =) Så vi kunde åka debutant tävling i mellandagarna

Efter en vintersäsong rallyåka blir man ju inte mindre sugen på att hålla ångan upp och även köra på sommaren. Och då i rallycross för att känna på hetluften och tillgodose teamets önskemål att få se lite körning och inte bara flänga mellan serviceplatser. Tanken på Corsan har funnits där hela tiden, men kändes ändå för orealistiskt för att inte behöva offra all fritid ( som kanppt ens finns )

Så kom det då ut en annons på lite delar på osc, killen som sålde delarna har under många många år pillrat och stökat på med en gammal kadett. Med årens lopp har jag hunnit följa projektetsgång och varit snuskigt sugen på den av flera anledningar, en av de största anlendningarna är kaross breddningskitet som sitter monterat på den.


 Så jag slänge iväg ett PM för att kolla om han ens hade kvar bilen. Och gissa ... Den fanns kvar men skulle säljas, snacka om flyt

Bilen som sådan var påbörjad för lite banåkning, så bilderna som fanns studerades för att se om det skulle vara möjligt att bygga om för att få en rallycross vagnsbok på kärran. Med en hel del ombyggnationer så ska det gå.

Bilen i sig verkar så pass fräsch och påkostad. Så vi kom överens om ett pris och kosan styrdes från skellefteå styva 100mil neråt i landet. Först till Vänersborg och köpa 6st grusrallydäck för kommande tävlingar i sen sommar med rallybilen. Blev aningens fullt att rymma däcken + alla extra delar som följde med kadetten, men det gick det med med lite våld



Hemkommen och avlastad blev det paus i en dag. Men nu på måndagen skred jag till verket med att börja modifiera kärran för rallycross.

Målsättningen om allt går som planerat är att köra 3st sprint tävlingar med den i höst. För att senare i vinter gjuta av alla skärmar front och bak i glasfiber inför kommande rallycross säsong. Det störsa momentet nu är att bygga om skyddsburen för att få den godkänd enligt gällande reglemente. Föregående ägare hade byggt buren mera för skojs skull och för att kanske köra lite på bana på klubbträff / bandagar.

Gör om gör rätt:
Gamla stagen till fjädertornen kapades bort idag på grun av att infästningarna inte var inpassade mot framstötorna:


Huvudbågens infästningar var inte byggda med godkända förstärkningsplattor under, så där blev det till att kapa av röret för att göra nya infästningar.



 Under morgondagen skall nya förstärkningsplattorna tillverkas och HELA bakre delen av buren kapasbort ( där bak var tyvärr inget byggt för att klara av att bli godkänt ) Kommer förklara mera ingående under byggnationen vad som krävs för att buren skall vara godkänd för tävlingsbruk.


Nu i början kommer jag vara lite sparsam med bilder på karossen, gamla Opel Sport Club rävar har säkert en aning och kan gissa sig till om vad det är för bil som än en gång plockas ner och byggs upp igen

RSS 2.0