Motorfunderingar

Har hänt litegrann sen sist :)

*Hydrauliska wilwood handbromsen är på plats
*Monterat stol och bälten
*Provkört
*Anpassat avgassystemet mot extraktorgrenröret
*Plåtar till nya bränsletanken som skall TiG-svetsas är på G att bli utskurna på STILMEK AB
* Dubbla Weber 48or är inköpta, påväg hit med bussgods

Närmaste tidens arbeten:

*Måla om inredningen, den vita färgen var inte tillräckligt bra kvalitet, industrifärg inköpt. Buren förblir vit, men bottenplattan/golvet blir stålgrå
* tillverka slangar till elektrohydrauliska servopumpen
* Jaga tag i ett insug till Weberförgasarna
* Svetsförstärka bärarmsinfästningarna i framvagnen
* Kontakta ENEM AB på måndag för att lösa frågan med tändningen, lutar åt att köra med fördelare från Opel 1.6L motor

Motorsetup:
Har 2 motorer till bilen, en som nästan är klar för användning som jag tänkt köra med i höst om det hinner bli nån sprint tävling.

Setup Motor 1: ( istorsett färdig för att lyftas ner)
*Smidda 11.5:1 Kolvar
*Balanserad och viktad bottendel
*Lexmaul insuget
*Lexmaul 4-2-1 extractor (redan monterat)
*3radiga styrboxen med programvara.
* Höja soppatrycket och köra på etanol

Tyvärr sitter det än rätt snäll 272graders kam i toppen till den motorn ( Enem A7 )
Plus att den är i stortsett oportad
Men förhoppningsvis så ger den ca150hk

Setup Motor 2: Racemotor ( alla delar inköpta )
*Smidda Wössnerkolvarna
*Ståldrev till oljepumpen
*viktad balanserad bottendel
*ARP bultar i hela bottendelen
*Vevaxeln med 88mm slaglängd ( inte säkert den skall användas, beror på komp förhållande etanol eller icke )
*Enem A2 316graders kamaxel, med tillhörande vippor och specialhydrauilska lyftare
*Enem portad topp med mirafrästa ventilsäten
*Opel Motorsport Grupp A 4-2-1 grenrör
*Lättat svänghjul (inte bestämt hur mkt det skall lättas än )

Sen kommer frågan in här:
Skall jag köra med insprutning Lexmaulinsuget och Enem programvaran och Etanol.
Eller köra med de dubbla Weber 48orna.
Förmodligen kommer båda varianterna att testas för att se vad som fungerar bäst.
Har disukterat och spekulerat med ett antal personer, men eftersom jag är för dåligt insatt i weberförgasare själv, känner jag att jag måste få mer kött på benen.
Men hur det nu än kommer sig så kan inte original lmm: och originalspjället till sprutet hänga med lika bra som Weberförgasarna med sepparata spjäll.

Nu i vinter skulle jag behövt den där rullande landsvägen med 2 elektrobromsar jag begärt offert på för en månad sen till firman.
Så man kunde testa ut alla möjliga setup:er och delar.
Någon som har 350.000kr + moms över i fickan får gärna hojta till ;)

Ligger för stunden sjuk nere i Gävle så nu händer ingenting, kör hem med lastbilen i natt. Sen blir det lungt i ett par dagar. Måste bli frisk.
Har Backtävling med rallybilen på söndag i överkalix














Buren klar :)

Nu är
  1. Buren klar
  2. Stolsfästet tillverkat
  3. Bältesfästena klara
  4. fästet för hydrauliska handbromsen klart
  5. första varvet målat invändigt i kupen
Nu måste det kluras hur det blir bäst att koppla in hydrauliska handbromsen.

Här kommer några bilder på dagsläget




RSS 2.0