Lååång tid mellan uppdateringarna. Men nu är vi igång igen ;)

Simsalabim så blev Corsa B en Kadett GSi igen =)



Att det här projektet ens startar är en lång historia. kortfattat kan man säga att tanken var att bygga en Corsa B rallycrossbil efter att min förra rallycross GSi fick motorras och såldes.
Alla delar inköptes till corsan, Rejäla dämpare, bussningar,bur, plastbreddningskit till karossen. Samt en Grupp H / Grupp A Motor i delar.

 Meeen som alla vet så räcker inte tiden alltid till. Blev husförsäljning och flytt, köpte en verkstadsfastighet så blev flytt av verkstaden m.m så corsan blev ståendes.

Tävlingslusten blev dock alldeles för stor i höstas så vi byggde en rallybil istället, vilket var lite mindre omfattande. Köpte en kaross i sundsvall för 1000kr som var lite lagomt rostsvetsad
Tog dock en styv månads mekande all ledig tid, dag som natt. För mig och bröderna att göra den iordning, julaftons morgon täckte vi av den från lack =) Så vi kunde åka debutant tävling i mellandagarna

Efter en vintersäsong rallyåka blir man ju inte mindre sugen på att hålla ångan upp och även köra på sommaren. Och då i rallycross för att känna på hetluften och tillgodose teamets önskemål att få se lite körning och inte bara flänga mellan serviceplatser. Tanken på Corsan har funnits där hela tiden, men kändes ändå för orealistiskt för att inte behöva offra all fritid ( som kanppt ens finns )

Så kom det då ut en annons på lite delar på osc, killen som sålde delarna har under många många år pillrat och stökat på med en gammal kadett. Med årens lopp har jag hunnit följa projektetsgång och varit snuskigt sugen på den av flera anledningar, en av de största anlendningarna är kaross breddningskitet som sitter monterat på den.


 Så jag slänge iväg ett PM för att kolla om han ens hade kvar bilen. Och gissa ... Den fanns kvar men skulle säljas, snacka om flyt

Bilen som sådan var påbörjad för lite banåkning, så bilderna som fanns studerades för att se om det skulle vara möjligt att bygga om för att få en rallycross vagnsbok på kärran. Med en hel del ombyggnationer så ska det gå.

Bilen i sig verkar så pass fräsch och påkostad. Så vi kom överens om ett pris och kosan styrdes från skellefteå styva 100mil neråt i landet. Först till Vänersborg och köpa 6st grusrallydäck för kommande tävlingar i sen sommar med rallybilen. Blev aningens fullt att rymma däcken + alla extra delar som följde med kadetten, men det gick det med med lite våld



Hemkommen och avlastad blev det paus i en dag. Men nu på måndagen skred jag till verket med att börja modifiera kärran för rallycross.

Målsättningen om allt går som planerat är att köra 3st sprint tävlingar med den i höst. För att senare i vinter gjuta av alla skärmar front och bak i glasfiber inför kommande rallycross säsong. Det störsa momentet nu är att bygga om skyddsburen för att få den godkänd enligt gällande reglemente. Föregående ägare hade byggt buren mera för skojs skull och för att kanske köra lite på bana på klubbträff / bandagar.

Gör om gör rätt:
Gamla stagen till fjädertornen kapades bort idag på grun av att infästningarna inte var inpassade mot framstötorna:


Huvudbågens infästningar var inte byggda med godkända förstärkningsplattor under, så där blev det till att kapa av röret för att göra nya infästningar.



 Under morgondagen skall nya förstärkningsplattorna tillverkas och HELA bakre delen av buren kapasbort ( där bak var tyvärr inget byggt för att klara av att bli godkänt ) Kommer förklara mera ingående under byggnationen vad som krävs för att buren skall vara godkänd för tävlingsbruk.


Nu i början kommer jag vara lite sparsam med bilder på karossen, gamla Opel Sport Club rävar har säkert en aning och kan gissa sig till om vad det är för bil som än en gång plockas ner och byggs upp igen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0